mandag 21. desember 2009

Takk for alt kjære mamma.

I løpet av helgen måtte mamma inn på sykehuset grunnet at slangen til epiduralbedøvelsen som gikk inn i ryggen falt ut. De dro til sykehuset på lørdagen og ble der over natten. Så dro de hjem med hurtigbåten på søndagen kl 13.

Jeg og Jens har kjørt fra Stokmarknes på formiddagen på søndagen og da vi var kommet frem ringte pappa. Han sa at mamma var blitt så forvirret, men at hun hadde det bra. Hun hadde sett ting som ikke var der og snakket om ting som ikke var natrurlig. Turen til Støtt hadde gått bra. Jeg sa han bare fikk følge med om hun fikk feber, særlig dersom hun skulle få noen infeksjoner. Vi dro på kino den kvelden, men hørte ikke noe mere.

Da vi kom hjem la vi oss med en gang. Vi var så trøtte etter turen og kinoen.

Jeg våknet kl 0645 av at telefonen ringte. Det var pappa. Jeg svarte " Hallo". Pappa sa " Hei. Skulle bare fortelle deg at mamma er død". Jeg fikk sjokk, og det tok en liten stund før jeg skjønnte hva som hadde skjedd. Mamma er borte og hun har forlatt denne verdenen. Det er så rart å tenkte på at jeg snakket med henne i går ettermiddag, og nå får jeg aldri snakket med henne igjen.

Mamma ønsket så sterkt å leve over julen, men i løpet av de siste ukene har vi snakket endel om døden, mamma og jeg. Jeg er skulle ønske at mamma fikk se meg før hun døde og at vi kunne være sammen. Men hun hadde det bra sammen med pappa og det var en fin måte å få slippe alle kreftene på.

Hun snakket hele tiden at hun ville være hjemme lengst mulig. Det ønsket ble oppfulgt. Jeg tror kroppen var sliten og dersom det skulle være et bra tidspunkt å få dø på så måtte dette være den beste måten og anledningen.

Jeg har lært mye av mamma og hun har vært en inspirasjon for meg og for andre. Det er ikke mange som hadde like stort pågangsmot som hun hadde. Jeg er evig takknemmlig for tiden vi fikk sammen. Alle minnene lever videre i hjerte mitt. Dessuten så er jeg veldig glad for at jeg har vært så masse sammen med henne når hun har vært syk det siste året.

Hvil i fred kjære mamma. Det fortjener du.

3 kommentarer:

  1. Dettarn va sterkt å les, Vigleik. Du e vældi åpen og ærlig, da riv inni me når e prøva sett me inn i livet dett no.

    E beklaga så masse at mammaen din ha gått bort, e kan itje begrip korsn du har da.
    Tenk masse på de og dine no når jula kommer, håpa dokker klar å finn trøst i di minnan dokker har.

    God jul, Vigleik

    SvarSlett
  2. kjæmpefint skrevven bror!
    ho mamma va ei stærk å livsglad dama<3
    ho vil bestandig ha en spesiell plass i hjærtet mett!

    hvil i fred mamma<3

    utruli glad i d bror, glad vi har kværandre<3

    SvarSlett
  3. Rørende og lese... Traff dere ofte på sykehuset, dere tok godt vare på hver andre og satte hver andre høyt.

    SvarSlett